Kore'de Yüksek Lisans Hakkında




Uzun mu uzun bir aradan sonra bloğumda tema yenilikleri yapmakla uğraştım ve çok beğendim sonucu. Bu kadar uğraşmam boşa gitmesin diye ben de tekrar blog yazmaya başlasam mı dedim ve işte buradayım.

Çok seneler geçti, hayatımızda çok şeyler değişti. Ben de aynı şekilde tabii. Hayatımda yaşadığım en son değişim ise Kore’ye yüksek lisans yapmaya gidiyor olmam. 1 yıldan fazladır uğraşıyordum ve en sonunda başardığım için çok mutluyum. Ancak başvuruya hazırlanma sürecinde çokça zorluklar çektim. Bunlardan biri de internette bursa hazırlığa dair hiçbir şey bulamamış olmam. Kazanan onca kişi varken kimse Kore’nin sağladığı burslar nelerdir, bu burslardan istedikleri belgeler nelerdir, nasıl hazırlanmalıyız bu konularda hiçbir şey yazılmamış. Herkes ketum, ne elindeki belgelerden bahsediyor ne de yazılarından. Ben de sonunda kazanmış biri olarak dedim ki neden ben yazmıyorum ve oturdum bilgisayarın başına.

Umarım Kore’de yüksek lisans yapmaya hazırlanan ya da ileride başvurmayı düşünen kişiler için faydalı bir yazı olur. Şimdiden keyifli okumalar diliyorum.



1. Kore’nin Sağladığı Yüksek Lisans Bursları Neler?

     Öncelikle en çok bilineni Kore Hükümet Bursu, yani KGSP. Burs uçak biletinizden oradaki yaşam masraflarınıza kadar her şeyi kapsıyor. Görüp görebileceğiniz en güzel fırsat! Ancak aynı oranda tüm dünyada ve Türkiye’deki Kore hayranlığının artmasıyla rekabet oranı da fazlasıyla çok yüksek bir program. Burs başvurusu her yıl sadece 1 kere, Şubat ayında olmak üzere açılıyor. Hatta şu an başvuruları açık. Düşünenleriniz inceleyebilir. Ben KGSP bursunu Korece veya Kore ile alakalı konular üzerine çalışmak isteyen kişilere değil de mühendislik, mimarlık gibi sayısal bölümler okuyan kişilerin başvurmasını öneriyorum. Özellikle elçilik ayağından başvuracaksanız Korece ile ilgili bir bölümde şansınız yok diyebilirim.

     İkinci olarak size önerebileceğim üniversitelerin kendi burs programları. Her okulun sağladığı burs programı ve yüzdeleri değişmekte ancak size burada bir tip verecek olursam, okulların prestiji ne kadar yüksekse sunduğu burs imkanları da o kadar geniş kapsamlı oluyor. SKY dediğimiz Seoul National University – Korea University – Yonsei University üçlüsü Kore’nin en iyi ilk üç üniversitesi ve yabancı öğrenciler için çok güzel burs imkanları var. Ancak şunu da söylemeliyim ki okulların burs programları genellikle yaşam masraflarını kapsamıyor. Okul harcınızı karşılıyorlar ve geçinmek sizin sorumluluğunuzda. O yüzden biraz değişik şartları da var. Mesela başvurdunuz ve kazandınız diyelim, vize almaya gittiğinizde sizden hesabınızda 12.000 dolar civarı para göstermenizi istiyorlar. Oradaki yaşam masraflarınız ve belli bir not ortalamasının altına düştüğünüzde bursunuz kesilirse okul harcını ödeyebileceğinizin kanıtı bu. O yüzden maddi sıkıntısı olmayan kişiler okulların kendi burslarına yönelirse daha çok kazanma şansları olacaktır. Okulların kendi burslarının başvurma tarihleri de yine okuldan okula çok fark ediyor. İlgilendiğiniz bir okul varsa sitesinden burs programlarını ayrıntılı inceleyebilirsiniz.

     Gelelim benim kazandığım bursa, yani Academy of Korean Studies bursuna. Benimkisi de sadece yüksek lisans ve doktora üzerine kurulmuş bir graduate school. Üniversite değil ve sadece Kore ve Korece üzerinde çalışmalar yapabiliyorsunuz. Haliyle seçilme şartlarından biri de Korece Yeterlilik Sınavından en az 3-4. Seviyeyi almış olmanız. Başvuru için sizden 50 dolar isteniyor ve kazansanız da kazanmasanız da geri iade edilmiyor. Okul yabancı öğrencileri %100 okul harcından muaf tutuyor. Seçilme aşamasında belge değerlendirmesi ve mülakat notları yüksek olan öğrencilere de aylık yaşam masrafı bursu sağlıyor. Okulu kazanan herkes alamıyor yani. Ama okula gidiyorsunuz ve ilk dönem bittikten sonra, ikinci döneminizin başlamasına yakın okul öğrencilerine tekrar bursa başvurma hakkı tanıyor ve okuldaki performansınıza göre değerlendiriliyorsunuz. Bu açıdan çok güzel. AKS’nin başvuruları da Nisan ve Ekimde olmak üzere yılda iki kez açılıyor. Tarihler kesin değil o yüzden yaklaştığında sık sık kontrol etmek lazım.

 


2. Bursa Başvurmak İçin Gereken Belgeler Neler?

     Üstte bahsettiğim bütün burs programlarının temelde istediği belgeler aynı. O yüzden hepsinden tek bir başlık olarak bahsedeceğim. Self-Introduction, Study Plan, Future Plan, Referans mektubu, üniversitedeki tüm dönemlerinizi içeren transkript, diploma veya mezun olacağınıza dair belge, aile bağlarınızı ve yabancı uyruklu olduğunuzu kanıtlayan kimlik fotokopileri ve nüfus kayıt örneği. Hemen hemen her burs programından istenen temel belgeler bunlar. Tüm belgeler ya İngilizce ya da Korece olmak zorunda. Farklı dilde olan belgelerin de noter onaylı çevirisi isteniyor.

     Belgeler sizin eğitim geçmişiniz ve okul dışı etkinliklerinizin fazlalığı doğrultusunda artıyor tabii. Ama tüm bunlar arasında en uğraştırıcı olanları ise kendiniz yazmanız gereken yazılar. Gelin onları tek tek inceleyelim.

a. Self Introduction
     
     Kendini tanıtan bir yazı yazmak hiç bu kadar zor olmamıştı. Sizden istedikleri kendini tanıtma yazısı ben şuyum, ailem şu, şunları severim, şunları sevmem gibi bir yazı değil. Bunlardan da bahsedeceksiniz ama bir paragrafta işi bitirmek en iyisi. E bir paragrafta kendimizi tanıtacaksak başka ne yazacağız? Kısaca backgroundınızı. Eğitim dönemleriniz boyunca yaptıklarınız, katıldığınız etkinlikler, aldığınız ödüller, seçeceğiniz bölümle ilgili aldığınız ek dersler, kurslar, seminerler vb. hepsinden tek tek bahsedeceksiniz. Varsa belgelerinizi de ek olarak eklemelisiniz ki kanıtlayın. Son olarak da seçeceğiniz bölümden ve bu bölümün Kore-Türkiye açısından faydaları veya neden seçtiğinizden kısaca bahsedebilirsiniz. Tek bir okula başvuruyorsanız okulu neden tercih ettiğinize dair kısa bir övgü veya burs programının sizin için ne kadar da iyi bir fırsat olduğuna dair küçük dokunuşlar ekleyebilirsiniz.


b. Study Plan
     
     Bazı burs programları Study plan ve Future plani bir arada istiyor. Benim başvurduğum da öyleydi. Ama KGSP ikisini ayrı istiyor mesela. Başvuruda istenen belgeleri iyice inceleyip okumalısınız. Benim için yazması en zor olan yazı buydu. Çünkü ne doğru düzgün bir açıklama ne de güzel bir örnek bulabildim. En son Korelilerin açtığı bir sayfada bir örnek okudum ve biraz fikre sahip oldum. Size de tecrübelerim doğrultusunda nasıl yazmanız gerektiğini anlatayım ki aynı sıkıntıları çekmeyin.
Şimdi bu yazıda sizden istenen kısaca yüksek lisans tezinizde ne yapmak istediğiniz, bunu nasıl yapmak istediğiniz ve nasıl yapacağınız. Başvurmadan önce hangi konuda tez yazmak istediğinize emin olmalısınız ve bunu ayrıntılı bir plan olarak nedenleriyle sunmalısınız. Yazının ilk girişinde tezinizin neyi amaçladığını tanımlayan net bir cümle olmalı. Sonraki paragraflarda tezinizin amaçladığı konuyu nedenleriyle birlikte açıklamalısınız ve araştırma yöntemlerinizden bahsetmelisiniz.

     Tekrar söylüyorum, öncelikle yazmak istediğiniz tez konusunu kafanızda netleştirin ki bir plan ortaya çıkarabilesiniz. Yoksa yazsanız da içi boş bir yazı kalır ellerinizde.


c. Future Plan
     
     Bu kısımda ise sizden istenen yüksek lisans programından mezun olduktan sonra ne yapacağınızı anlatmanız. Akademisyen mi olacaksınız, bir yerde işe mi gireceksiniz, doktora mı yapacaksınız onu söyleyip konuyu açarak anlatmanız gerekiyor. Bahsedeceğiniz gelecek 2 yıl sonrası olduğu için çok ayrıntılı ve kesin bir şeyler yazmanız zor oluyor ama yüksek lisans yapmaya karar verdiyseniz ilerisinde ne yapacağınız da kafanızda az çok belirlidir diye düşünüyorum.

3. Kore’de Yüksek Lisans İçin Nasıl Hazırlanmalıyız ve Kimler Başvurmalı?

     Size bursa hazırlanma konusunda ilk önereceğim şey başvuru tarihinden önce önceki yılların başvuru belgelerini incelemeniz. Her sene burs programı neredeyse aynı oluyor bu yüzden önceden hazırlanmanız hem psikolojik olarak sizi rahatlatır hem de daha iyi düşünebilirsiniz. Özellikle kendiniz yazmanız gereken yazıları burs başvurusundan önce hazırlar bitirirseniz kafanız çok rahat olur ve diğer belgelere yoğunlaşabilirsiniz. Eğer şu an yaşınız küçük ve yüksek lisans içi önünüzde uzun yıllar varsa bursa başvuracağınız yıl gelene kadar CVnizi doldurmanızı öneririm. Dil belgeleri, sertifika ve kurslar, ödül belgeleri, katıldığınız etkinlikler sizi her zaman başkalarından öne çekecektir ve kazanma şansınızı artıracaktır. Bunlarla birlikte notlarınızı da yüksek tutmayı unutmayın tabii.



     Peki bu burslara kimler başvurmalı? Kore’ye neden gittiğinden emin olan ve çok fazla ders çalışıp zorlanmayı göze alan kişiler başvurmalı. Kore’ye gidiyor olmak için başvuruyorsanız büyük bir hayal kırıklığı ve zor zamanlar sizi bekliyor olacaktır. Niye gitmek istediğinizi iyi düşünün ve yüksek lisans yapmaya hazır mısınız bunu değerlendirin. Kendinize güveniniz yoksa dediğim gibi zor olacaktır.  

     *Son olarak önemli bir nottan bahsedecek olursam burs için hazırladığınız belgelerde tekrar edinemeyeceğiniz bir belge varsa kesinlikle aslını yollamayın. Belgeleri alıyorlar ve tekrar teslim edilmesi söz konusu değil.

     Eveet yeterince uzun ve ayrıntılı bir yazı olduğunu düşünüyorum. Umarım sizin de kafanızdaki soru işaretlerini silebilmişimdir ve faydalı olmuşumdur. Ekstra sormak istediğiniz bir şey olursa yorumlardan sorabilirsiniz. Bilgim dahilinde cevap vereceğim. Bir sonraki yazıya kadar hoşça kalın.~

Share:

5 comments

  1. Çok çok faydalı bir yazı. O kadar araştırmıştım zamanında bulamamıştım böyle detaylı anlatan. Teşekkürler süpergirl����

    ReplyDelete
    Replies
    1. Beğenmene çok sevindim alex gız ashkashk

      Delete
    2. Merhaba,be gazetecilik üzeribe yuksek lisans yapmak istiyorum. Illa dil sinavina girmek zorunda miyim? Bir yerde okumuştum gerekmiyor seklinde doğru mu ? Mullakat yapıyorlarmis ve orada az da olsa korece ya da ingilizce konuşsak yetiyormuş?

      Delete
  2. Merhabalar işletme fakültesi üzerinden yüksek lisans yapmak istiyorum burs bulma imkanım varmıdır bir de Yükseklisans yaptıktan sonra Kore'de kalma imkanı varmıdır teşekkürler çok güzel bir yazıydı ellerinize sağlık

    ReplyDelete
  3. Ingilizce öğretmenliği okuyanlar kore de yüksek lisans yapabiliyor mu ?

    ReplyDelete